”Ibland kan man putta på lite för att få barnet att upptäcka nytt.
-Först den här boken, sen läser jag din favoritbok. Ett slags överenskommelse. Jag får mitt och du får ditt. På så vis utvecklas barnets bibliotek. Barnet har också preferenser. Alla böcker blir inte favoriter. Alla böcker blir inte omlästa. Trots det kan böckerna ha gett nya tankar och idéer. Det går att prata om vad boken berättat trots att den inte blev en omedelbar favorit.”
.
I podcasten som sändes igår (19 april) nämnde jag ”Väck läshungern!” av Anne-Marie Körling. Exemplet ovan är ett av alla tips hon delar med sig av när det handlar om läsning. Måste man läsa samma bok jämt? Hur gör man när barnet inte sitter still? Hur hanterar man oron över att barnet ännu inte lärt sig läsa?
.
Anne-Marie är Sveriges förre läsambassadör och lärare med många års erfarenhet av att jobba med barn både i och utanför skolans värld. Boken berör olika situationer där hon mött föräldrar, elever, barnbarn och människor på stan. Hur de samtalat om läsning, hur barnet upplever boken, hur en mamma oroar sig för att var för dålig på högläsning och därför låter bli att läsa för sitt barn.
.
När jag läser den här boken blir jag alldeles varm i hjärtat. Anne-Maries kärlek till barnen och böckerna flödar och genomsyrar allt hon skriver om. Känslorna svallar och jag skrattar, gråter och hummar för mig själv. Jag läser stycken högt för min man och vi diskuterar tillsammans. På var och varannan sida vill jag stryka under och göra markeringar tills jag inser att jag helst vill göra så med hela boken.
.
Jag rekommenderar ”Väck läshungern” å det varmaste till föräldrar som vill ha tips och stöd i läsandet och det bör vara en självklarhet att ha tillgång till denna på samtliga arbetsplatser där man jobbar med barn (förskola, skola, fritidshem, bibliotek etc). En pärla och varm vägledning i läsfrämjande!