Inlägget innehåller reklam i form av annonslänk till Adlibris.
”Jag gick och gick för att jaga bort kriget, jag gick för att hitta en plats där det inte fanns. Men kriget fanns kvar i varje dörr som stängdes framför näsan på mig. Kriget fanns kvar i varje leende som inte kom, i varje rygg som vändes mot mig.”
.
I ”Dagen då kriget kom” av Nicola Davies och Rebecca Cobb får vi följa hur ett barns tillvaro förändras när kriget kommer. Från att äta frukost med familjen och lära sig om vulkaner i skolan till att se sitt hem förvandlas till ett svart hål. Att fly till fots, med lastbil, med buss och en läckande båt. Att hamna i ett flyktingläger och söka efter fred. Att önska att få gå i skolan igen men mötas av en fröken som säger: -Här finns ingen plats för dig. Här finns ingen stol där du kan sitta. Du måste gå igen.
.
2016 nekade den brittiska regeringen 3000 ensamkommande flyktingbarn att stanna i landet. I samband med detta hörde Nicola Davies talas om ett flyktingbarn som nekats gå i skolan för att det inte fanns någon stol att sitta på. Hon skrev därefter en dikt som publicerades av tidningen Guardian och nu har den getts ut som bok.
.
En oerhört gripande berättelse om hur vardagen ersätts av krig och flykt. Om ensamhet, rädsla och utanförskap men också om barns vilja att hjälpa varandra. Illustrationerna växlar mellan ljus vardag, granatsplitter och mörker. Mellan hopp och förtvivlan, att stå utanför och att bli välkomnad in.
.
Boken är utgiven i bilderboksformat men innehållsmässigt lämpar den sig för något äldre barn, t.ex på låg- och mellanstadiet. För varje såld bok går 10 kr till Rädda Barnen. Finns bl.a. här hos Adlibris.
Hejsan! Har du någon idé på vad man hade kunnat göra för aktivitet med barn utifrån denna boken? Har idétorka… 😉
Kanske att ni kan läsa den och ytterligare någon/några böcker om flykt och sedan inspireras till diskussioner kring hur det skulle kännas eller skapa något baserat på de reaktioner som läsningen väcker hos barnen? Att t.ex. läsa Pija Lindenbaums ”Pudlar och pommes” också?